Народна традиция за 14.02.2019

~ Трифоновден по стар стил ~

Мъченик Трифон, закрилник на лозарите и винарите.

Името Трифон идва от гръцки език и означава “който обича веселието и удоволствието”. Празнува Трифон.

Народът ни е нарекъл първите три дни от месец февруари  Трифунци, Вълчи празници, 

Трифоновден

На Трифоновден стопаните излизат за пръв път на полето и донасят в селото първата за новата стопанска година растителност – отрязаните лозови клонки. Сутринта, след църковната служба мъжете отиват на лозята, като всеки от тях носи пита, печена кокошка, вино и светена вода. Преди да започне зарязването, всеки се обръща на изток и се прекръства. След това отрязват няколко пръчки от една или три лози по краищата или в средата на лозето, поливат корените и отрязаното място с вино, някъде го посипват и с пепел, а със светената, трифоновска вода пръскат лозите. Всеки благославя за плодородие. На места дори се провежда следния ритуален диалог:

-Трифоне, къде си?
-Под лозата, не се виждам от грозде.
-Догодина хич да не се виждаш!

След ритуалното зарязване се слага мъжка трапеза с донесеното от дома. Отрязаните лозови пръчки мъжете натопяват в бъклиците с вино, увиват ги на венци, с които обкичват калпаците си или ги премеятат през рамо. На връщане, съпроводени от певци и свирачи, лозарите се черпят взаимно с вино. Черпенето продължава до вечерта, като стопаните си гостуват по къщите.

В Северна България преди зарязването мъжете избират цар на лозята. Той трябва да е имотен и добър стопанин, да е късметлия, за да е добра годината за лозята. Царят открива зарязването, а на връщане към село, другарите му го возят с колесар или го носят на раменете си, накичен с корона от лозови пръчки. Това шествие обикаля къщите, където стопаните поливат царя с вино, за да има плодородие. Шествието завършва на обща трапеза в дома на царя.

Трифоносване
В районите, където лозарството не е поминък, съществува обредно-магическата практика трифоносване, чрез която хората се стремят да осигурят за стопанствата си плодородие, плодовитост и изобилие. Трифоносването се прилага към овошките и добитъка, и дори към хората, които не дават приплод. Ритуалът се извършва и над кесиите на мъжете, за да са пълни с пари през цялата година. За изпълняване на този ритуал обикновено се използва брадва за добитъка и овошките, мотовилка за жените, бръснач за мъжете. Сутринта на Трифоновден стопанката с помощта на някой от семейството „плаши” с обредно-магически диалог яловата овошка, добитък или човек с посичане, ако не започне да ражда. За да има резултат това действие се повтаря три пъти.

Ели Маринова