Болестите в нашата традиция

Според народните традиции болестите са 77 и половина или 99. За всички болести има лекове и билки освен за половинката или стотната болест.
Хората вярвали, че заболяванията се дължат на няколко причини: поради сторен грях пред Бога; от досега на човека с демонични сили или от климатични аномалии, като вихрушката, която причинява ослепяване, оглушаване и уградисване (парализа), и гръмотевицата, която където удари, унищожава всичко.
Вихрушката била смятана може би за най-страшната и опасна природна сила. Хората вярвали, че тя е изтъкана от зли демони, че е вихрено танцуваща самодива, която увлича със себе си хора, животни и предмети, че е змей или змеица, идващи в селото да отвлекат мома или момък, или пък е душата на умрял човек, затъжила се за своите близки. Когато видели вихрушка, за да се предпазят от нея, хората лягали на земята и спазвали пълно мълчание или плюели на земята и казвали: ”да идеш в гората, където петел не пее и куче не лае!”, или пък хвърляли срещу вихрушката нож или секира. Говори се, че ако ножът улучел вихрушката, след това падал окървавен на земята. Често преливали мястото, откъдето е минала вихрушката с вода, като гроб „за да се разхлади ожаднялата душа”. Народът вярва, че ако вихрушка отнесе човек и той оживее, след време проявява пророческа или магьосническа дарба.
Според поверието душите на умрелите некръстени деца се превръщали в Нави. Това били голи пилета, които пищят по покривите на къщите, където има родилка и новородено. Те искали да им напакостят, като откраднат млякото на майката или съня на бебето. Те също причинявали “навицата”, родилната треска и някои природни бедствия.
Мората също влиза в редиците на болестите. Тя е невидим дух, който идва нощем при хората и ги мъчи, като ги натиска. Жертвите й усещат огромна тежест върху гърдите си, а дишането им е затруднено. Те плачат, стенат и бълнуват на сън. На сутринта по телата им има големи синини. На страдащите от Мора хора билкарите давали да пият реза – вещество извличано от жлъчката на говедата. Край постелята им пръскали със светена вода, а през нощта до тях поставяли евангелие и кръст.
Смятало се е, че непочитането на Господа и християнските светци и неспазването на ритуалните забрани води до раждането на недъгави деца. Значителна част от болестите хората оприличавали на демони, приели човешки облик, които били подвластни на Господа. Представите за тях са като за стари, черни, гърбави и грозни жени със разрошени и сплъстени коси. Те са облечени в черни дрипави дрехи и имат отвратителен характер. Това са Чумата, Шарката, Безсъницата и Треската.
Самодивите, змейовете и вампирите също са причина за голяма част от страданията на хората. За предпазване от болести се извършвали определени магически ритуали и се спазвали редица забрани през дните на светците-покровители на отделните болести или през Тодоровата, Сирната, Русалската неделя и Мръсните дни.
Към болестите принадлежат и уроките и магиите, които се лекуват с баене и поливки. С поливките трябвало да се внимава много, защото който стъпел на място от поливки, приемал болестта. За цяр врачки и баячки използвали билки, набрани на Еньовден или на Гергьовден. За омилостивяване на болестите, в определени дни жените месели пресни питки, мажели ги с мед, рачел или петмез и ги раздавали на съседи и роднини. По същата причина болестите бивали наричани с табуирани имена – Сладки и Медени, Лелички, Бели и Червени, Сестри, Майки, Благички, Маслени, Богинки.
Ели Маринова